Nienudna lektura, „Katarynka”
Pierwsza „Nienudna lektura” w klasie 5a już omówiona. Właśnie tym projektem od lat w naszej szkole omawiamy lektury obowiązkowe. Zakłada wykorzystanie różnych metod, technik oraz pełne angażowanie uczniów w analizę, by lepiej zapamiętali treść lektury. Klasa 5a omówiła we wrześniu „Katarynkę” Bolesława Prusa właśnie metodą projektową. Na lekcjach uczniowie wykorzystywali różne zmysły, by lepiej poznać świat niewidomej bohaterki. Dzieci angażowały zmysły, bawiły się świetnie, a przy okazji uczyły i uwrażliwiały. Napisaliśmy też pierwszą wspólną charakterystykę, a modelem był sam pan Tomasz. Dzieci uwielbiają tworzyć, rysować, dlatego wykonali pracę o roli tytułowej katarynki w tekście. Na koniec zaproponowali swoje zakończenie historii opowiedzianej przez Prusa i nie ukrywam, że te propozycje bardzo mnie ucieszyły. Zamiast klasówki był krąg, zadawanie pytań i odpowiadanie, streszczanie, opisywanie, argumentowanie i oczywiście drama. Zamiast słynnego 3xZ zrobiliśmy PZP- poznaliśmy, zapamiętaliśmy, polubiliśmy. Tak trzymać!
Joanna Szczesio-Gawrońska